logo-samandehi

    قوانین انجمن:
  • سرقت ادبی ممنوع
  • هر شاعر می تواند هر هفته یک شعر درج نماید. اشعار در پایان هفته توسط مدیران بررسی و تایید می گردد.
  • از ارسال تاپیک و کامنت موهن جداً خودداری نمایید و از نقد غیر تخصصی و احساسی بپرهیزید.
  • به جای درج پاسخ های کوتاهی مانند «زیبا بود» ، از گزینه ی «تشکر» استفاده نمایید.


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اتاق خيال
۹۵/۱۰/۱۱, (۰۳:۱۰ صبح) (آخرین ویرایش در این ارسال: ۹۵/۱۰/۱۸ (۰۵:۴۱ عصر)، توسط مسكين.)
ارسال: #1
اتاق خيال
خيال باتو بودنم ، مثال باتو بودنست
نشستنم كنار تو، خيال باتو بودنست
************
توهمي نشسته بر، اتاق خاطرات من
خوشا تخيلي كه در،قبال با تو بودنست
************
نبودنت نميشود، درون باورم بگو
كه هستي و تمام شب،جدال باتو بودنست
************
چو شبنمي بريده ام ،زبرگ سبز زندگي
فتاده ام به خاك واين،زوال باتو بودنست
************
گداي خسته اي شدم،حقيرو بي كس و رها
درون كوچه ي غمي ،كه حال باتو بودنست

((دراين سراي بي كسي،اگرسري در امدي))
بدان كه اندرين جهان تو اندكي بر آمدي

اگر جهان هست و نيست،نشانه ي وفا دهد
يقين كه حرف او تهي است،تورا كه باور امدي
DodgyDodgy
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط محمد جوانشیری ، آرزو حاجی خانی ، بابک_"رها" ، sakinh ، هما توکلی پور
۹۵/۱۰/۱۸, (۰۱:۱۵ صبح)
ارسال: #2
RE: اتاق خيال
سلام رضا جان

زیبا سرودی. مخصوصاً ابیات 3 و 4 رو دوست داشتم.

در پناه حق باشی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط آرزو حاجی خانی ، مسكين ، بابک_"رها"
۹۵/۱۰/۱۸, (۰۱:۳۴ صبح)
ارسال: #3
RE: اتاق خيال
كه هستي و تمام شب،جدال باتو بودنست

آفرین برشما
خیلی عالیست..

دوباره میام برای صحبتهای مفصل تر..
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مسكين ، بابک_"رها"
۹۵/۱۰/۱۸, (۰۱:۲۳ عصر) (آخرین ویرایش در این ارسال: ۹۵/۱۰/۱۸ (۰۱:۲۷ عصر)، توسط مسكين.)
ارسال: #4
RE: اتاق خيال
سروران عزيزم خانم حاجي خاني و اقاي جوانشيري،از اينكه به دل نوشته ناقابل بنده توجه فرموديد سپاسگذارم،نظر و نقدشما افتخار بزرگي براي بنده ميباشد،قلمتان پايدار

((دراين سراي بي كسي،اگرسري در امدي))
بدان كه اندرين جهان تو اندكي بر آمدي

اگر جهان هست و نيست،نشانه ي وفا دهد
يقين كه حرف او تهي است،تورا كه باور امدي
DodgyDodgy
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط بابک_"رها" ، آرزو حاجی خانی ، محمد جوانشیری ، ghazal2016
۹۵/۱۰/۱۹, (۱۰:۳۱ صبح)
ارسال: #5
RE: اتاق خيال
سلام دوست گرامی
با اجازه نکاتی رو میگم در ادامه

خيال باتو بودنم ، مثال باتو بودنست
نشستنم كنار تو، خيال باتو بودنست


//اول اینکه ردیف شعرتون زیباست و انتخاب خوبی داشتید
بیت اول رو دوست داشتم یک جور بازی با خیال بود که جالبه.توی این بیت ردیف خیلی خوب نشسته



توهمي نشسته بر، اتاق خاطرات من
خوشا تخيلي كه در،قبال با تو بودنست


نشستن توهم در اتاق خیلی شاعرانه نیست و کمی دور از ذهن به نظر میاد
در قبال با تو بودن هم خوب نشسته


نبودنت نميشود، درون باورم بگو
كه هستي و تمام شب،جدال باتو بودنست

//مصرع فرد جابجایی ارکان دارید و چون وزن دوری هست میتونید جای نیم مصرع ها رو عوض کنید
ولی بیت تصویر سازی قوی نداره به نظرم میتونستید بهتر بنویسید

چو شبنمي بريده ام ،زبرگ سبز زندگي
فتاده ام به خاك واين،زوال باتو بودنست

//در این بیت زبان شعرتون به روز نیست
ولی مفهوم زیبایی داره

گداي خسته اي شدم،حقيرو بي كس و رها
درون كوچه ي غمي ،كه حال باتو بودنست

//اینجا ردیف و قافیه خوب به کار گرفته نشده و مصرع زوج از نظر مفهومی زیبا نیست

((دراين سراي بي كسي،اگرسري در امدي))
بدان كه اندرين جهان تو اندكي بر آمدي


//از تضمین استفاده کردید به نظرم و در این بیت و بیت بعد از غزل به مثنوی تعییر مسیر دادین


اگر جهان هست و نيست،نشانه ي وفا دهد
يقين كه حرف او تهي است،تورا كه باور امدي


//با توجه به اینکه وزن دوری هست میتونید هجاهای اخر نیم مصرع رو کشیده به کار ببرید .من احساس میکنم این دو بیت اخر رو میخواستید از شعرتون یک جمع بندی داشته باشید که از غزل جدا کردید...
نظراتم شخصی بودند با این قافیه و ردیف سخت نسبتا خوب از عهده ی سرودن براومدید...
مانا باشید



عشق دانشکده ی تجربه ی انسانهاست
گر چه چندیست پر از طفل دبستان شده است

غلامرضا طریقی

یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط آرزو حاجی خانی ، مسكين ، بابک_"رها"
۹۵/۱۰/۱۹, (۰۱:۰۹ عصر) (آخرین ویرایش در این ارسال: ۹۵/۱۰/۱۹ (۰۱:۲۴ عصر)، توسط آرزو حاجی خانی.)
ارسال: #6
RE: اتاق خيال
سلام هما جان
اون دو بیت امضاشونه
چون بین هر بیت ستاره میذارند
اون اشتباه پیش میاد
به نظرمن ستاره ها که لازم نیست
...
به نظرمن تبادل نظر خوبه
من بعضی جاها باشما موافق بودم
بعضی جاها مخالف
البته من نظرم سلیقه ای است
ممکنه من اشتباه باشه نظرم
مثلا
اون مصراع رو خیلی دوست داشتم
توهمی نشسته براتاق خاطرات من
برای من خیلی زیباست توهمی بیاد تو اتاق خاطرات بشینه
صنعت تشخص داره برای توهم
منم که عاشق صنعت تشخص.
...
اینو موافقم

نبودنت نميشود، درون باورم بگو
نیاز به ویرایش داره
دوتا جمله ی جدا ازهمه
بهتره بعد از نبودنت نمیشود
سه نقطه بذارند که مکث بیشتری بشه.
میگه نبودنت امکان نداره
یا نمیشه که نباشی
..
پس برای باورم بگو که
هستی و...
به نظرم بهتره درون باورم
رو بنویسیم
برای باورم بگو
یا
بگو برای باورم
اگه برای باورم اول بیاد بعد بگو
تاکید روی باورم هستش
اینکه باورم بدونه
دونستن باورم
وهمون دونستن باورمن یا من
مهم و مورد تاکید است.
صنعت تشخص داره.
..
اگه بگو اول بیاد
یعنی قطعا گفتن مخاطب مهم و مورد تاکید است.
حالا نظر شاعر مهمه که منظورشون کدومه.
...
نبودنت نميشود، درون باورم بگو

شاید منظورشون اینه که
بگو که درون باورم هستی و ..
دراون صورت
که جابجا شده
...
نبودنت نمیشود
بدون تو نمی شود..

..
با این موافقم
زبان اون بیت غیر معیار ود
فتاده ام
چو
ویه تصویری که نواوری نداشت
مثل
برگ سبز زندگی
...
این دو مصراع رو خیلی دوست داشتم
درون كوچه ي غمي ،كه حال باتو بودنست

که هستی و تمام شب جدال با تو بودن است.
...
اتفاقاتش رو دوست داشتم
اینکه درون کوچه ی غم باشی
ودر حال با کسی بودن
دو تا برداشت داره این
ازباکسی بودن حال کنی
در غم هستی ولی از خیال باکسی بودن داری حال میکنی
یا در حال و هوای با کسی بودن هستی
خیلی زیبا بود.
..
اون یکی مصراع هم
درباورمن بودنت که باعث جدال با تو بودن در تمام شب است
خیلی تعبیر قشنگی بود.
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هما توکلی پور ، مسكين ، بابک_"رها"
۹۵/۱۰/۱۹, (۰۱:۲۷ عصر)
ارسال: #7
RE: اتاق خيال
چه جالب Smile))
الان متوجه شدم آرزو جان که اون دوبیت امضاشون هست جالبه که به همون وزن هم هست!
درسته سلیقه ای هست و نظرات فرق میکنه از نقد خوبت استفاده کردم امیدوارم خودشاعر هم مشارکت کنه و منظورش رو در بعضی ابیات روشن کنه



عشق دانشکده ی تجربه ی انسانهاست
گر چه چندیست پر از طفل دبستان شده است

غلامرضا طریقی

یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مسكين ، بابک_"رها"
۹۵/۱۰/۱۹, (۱۱:۳۸ عصر) (آخرین ویرایش در این ارسال: ۹۵/۱۰/۲۰ (۱۲:۵۴ صبح)، توسط مسكين.)
ارسال: #8
RE: اتاق خيال
درود بر شما سروران عزيز ،كه دلنوشته بنده رو قابل دونستيد ،ومورد نقد ارزش مند خودتون قرار دادين،سپاسگذارم.
اشكلات فني شعرو به حساب مبتدي بودن بنده قرار بدين ،فرصت مطالعه كم مغوله شعر پراز فنون گوناگون.

توهمي نشسته بر، اتاق خاطرات من
خوشا تخيلي كه در،قبال با تو بودنست

خانم توكلي پور فرموديد:
//نشستن توهم در اتاق خیلی شاعرانه نیست و کمی دور از ذهن به نظر میاد
در قبال با تو بودن هم خوب نشسته//

بله نظر شما كاملا متين است.
جستجوي كلمات مناسب براي نشون دادن:،زنده بودن يك خيال در نظر شاعر كار مشكلي بود،بخصوص اينكه خواننده بخواد بفهمه شاعر همواره با خيال محبوب خودش مانند دو نفر در كنارهم ارتباط بر قرار ميكنه.
واين خيال پردازي رو بخاطر تنها راه ارتباط با محبوبش دوست داره.كه خيال مانند يك فرد زنده وارد اتاق يا همون فضاي ذهن شاعر ميشه و كنار اون ميشينه.

مشكل فني كه شما فرموديد به خاطر محدوديت واژه در ذهن بنده بود كه اين نقص رو ايجاد كرد،كمي فرصت مطالعه كمه و بايد بتونم واژه هاي بيشتري رو توذهنم داشته باشم.

اما بيت بعد:
نبودنت نميشود، درون باورم بگو
كه هستي و تمام شب،جدال باتو بودنست
خانم توكلي پورفرموديد
//مصرع فرد جابجایی ارکان دارید و چون وزن دوری هست میتونید جای نیم مصرع ها رو عوض کنید
بیت تصویر سازی قوی نداره به نظرم میتونستید بهتر بنویسید.//

راهنمايي بسيار خوبي در رابطه با جابه جايي بندها فرموديد،چون من طبق راهنمايي شما عمل كردم وديدم خواننده به مفهوم مصراع نزديك تر ميشه.حتي خودمم متوجه بهتر شدن محتواي مصراع شدم،

نكته اي كه اينجابود،بگو در واقع جز مصراع دوم بود
مصراع اول :
باورم نميشود كه تو نيستي
مصراع دوم:
بگو كه تو حضور داري و من تنها باخيال تو در جدال نيستم
***********
واما خانم حاجي خاني فرموديد به جاي درون باورم /براي باورم قرار دهم.
اما اينجا درون به معناي پذيرفتن و قبول كردنه،
باور نبودن تو برايم پذيرفتني نيست

بنده اونطور كه بايد با وزن اشنايي پيدا نكردم،واستفاده از افعال نميشود و نبودنت به خاطر اهنگ يا ريتم شعر بوده.
***********
اما اين بيت:
چو شبنمي بريده ام ،زبرگ سبز زندگي
فتاده ام به خاك واين،زوال باتو بودنست

خانم حاجي خاني فرموديد،دراين بيت نو اوري ديده نميشه،بله كاملا درسته به هر حال اميد وارم اين مسعله از سوي يك مبتدي قابل قبول باشه،انشالا با راهنمايي شما سروران پيشرفت بيشتري در اثار ناچيز خود داشته باشم.

واما شما و خانم توكلي پور فرموديد زبان مصرع دوم كهنه است،بله منم با اشاره اي كه شما عزيزان فرموديد متوجه كه به جاي (فتاد از افتاد )استفاده كنم.
ولي در مورد (چو) خواستم(چون)رو قرار بدم ،احساس كردم در وزن شعر يه مكس اضافه ايجاد ميشه،چيزي به ذهنم نرسيد.
اميدوارم بتونم بتونم در اشعار بعدي زبان معيار رو به خوبي رعايت كنم.
***************
وبيت اخر
كوچه و اتاق فضاي فكري شاعر هستند،و تشريح حالو هواي اين دو فضا در واقع شرح حال شاعرو نشون ميده،
همون طور كه خانم حاجي خاني فرمودند:
شاعر مشغول لذت بردن از حضور خيال انگيز محبوبشه.

هرچند كه بنده نتونستم كاري در خور حضور شما عزيزان ارائه بدم ولي خوشحالم كه نظر شمارو بدست اوردم،و سپاس گذارم از اين كه براي نقد دلنوشته اين ناقابل وقت گذاشتين.

((دراين سراي بي كسي،اگرسري در امدي))
بدان كه اندرين جهان تو اندكي بر آمدي

اگر جهان هست و نيست،نشانه ي وفا دهد
يقين كه حرف او تهي است،تورا كه باور امدي
DodgyDodgy
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط بابک_"رها" ، هما توکلی پور
۹۵/۱۰/۲۰, (۰۱:۱۲ صبح)
ارسال: #9
RE: اتاق خيال
با سلام دوست عزیز
از سروده‌ی زیباتون لذت بردم، همینطور از نظرات کارشناسانه ی دوستان.

نکات رو دوستان فرمودند وحقیر هم بهره بردم.
جسارتا یک مورد هست که فکر میکنم باعث سر در گمی خواننده شده خصوصا در این بیت:

نبودنت نميشود، درون باورم بگو
كه هستي و تمام شب،جدال باتو بودنست

و اونهم اینکه استفاده از کاما به صورت مکرر و دقیقا در جایی که نیم مصرع ها به پایان میرسند.
که اگر در این بیت کاما رو از جلوی نمیشود برمیداشتید و بعد از باورم میگذاشتید، حتما خواننده بیشتر به مقصود شما نزدیک میشد.

نبودنت نميشود درون باورم، بگو
كه هستي و تمام شب جدال باتو بودنست

در اوزان دوری وقتی وزن به درستی رعایت بشه خود بخود بعد از به پایان رسیدن هر نیم مصرع با مکث مواجه خواهیم بود(به قولی به نشان پایان نیم مصرع!) و نیازی به استفاده ی مکرر از کاما نیست.

حقیر رو عفو بفرمایید، قصدم تبادل نظر هست. جسارت کردم و پر گویی...

در پناه حق شاد و پیروز باشید

چه کند سود که من نغمه گر عشق شوم
خدایا سببی ساز که عاشق بشوم
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هما توکلی پور ، مسكين ، آرزو حاجی خانی
۹۵/۱۰/۲۰, (۰۱:۲۰ صبح)
ارسال: #10
RE: اتاق خيال
از توجه شما سپاسگذارم
نكته ي بسيار مهميو فرموديد كه بنده بايد در شعر لحاض ميكردم،كه از روي نداشتن تجربه شعر دوچار اشتباه فني شد.
نقد شما عزيزان براي من بسيار ارزش منده،اميد وارم لياقت كافي براي بهرمند شدن از راهنمايي هاي شما عزيزانو داشته باشم.

((دراين سراي بي كسي،اگرسري در امدي))
بدان كه اندرين جهان تو اندكي بر آمدي

اگر جهان هست و نيست،نشانه ي وفا دهد
يقين كه حرف او تهي است،تورا كه باور امدي
DodgyDodgy
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط بابک_"رها" ، هما توکلی پور ، آرزو حاجی خانی
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

در گوگل محبوب کنید :